Op donderdagavond 21 mei kwam het Burgerberaad Hellendoorn voor de vierder keer bij elkaar. Het werd een ‘enerverende avond’. De deelnemers werken in 13 werkplaatsen hun voorstellen verder uit. Deze avond stond in het teken van ‘een bezoek aan de buren’.

De verschillende werkplaatsen gingen bij elkaar op bezoek. Om te bespreken wat er tot nu toe is gemaakt en of het nog nodig is de taken wat te verdelen. Het tweede deel van de avond werd besteed aan het verder afronden van de voorstellen en onderling afspraken te maken over de slotbijeenkomst.

Het werd niet alleen een enerverende avond vanwege de bezoeken. Ook was het VPRO programma ‘Sander en de kloof’ van programmamaker Sander Schimmelpenninck op bezoek. Dat geeft natuurlijk altijd extra spanning.

Ook voor de G1000 als procesbegeleiders is het een dilemma. Het is belangrijk dat er aandacht is voor burgerberaden, maar hoe doe je dat op een goede manier, zonder dat het teveel stoort. Omdat we het belangrijk vinden dat er veel eigenaarschap bij de deelnemers ligt over het proces is besloten de vraag bij de deelnemers neer te leggen. Alle deelnemers zijn eerst via de mail bevraagd en later ook nog gebeld. Dit zorgde ervoor dat het door kon gaan. Aan het begin van de avond zijn de spelregels met elkaar besproken rondom het filmen. En het laatste deel van de avond werd er helemaal niet meer gefilmd. 

Het werd uiteindelijk een goede avond, waarin hard is gewerkt. De deelnemers hebben afspraken gemaakt. Sommige gaan zelfs nog een hele tour door de gemeente maken. Op naar de slotbijeenkomst op zaterdag 13 juni 2026!